Autofagija

Autofagija je metabolički proces tokom koga se uklanjanju, razrađuju i recikliraju nepotrebne ili disfunkcionalne ćelijske komponente. Ovo je prirodni proces u toku kod se organizam čisti,  obnavlja i obezbeđuje sebi više energije.

Kako se potiže autofagija?

Autofagija se pokreće postom, odnosno povremenim periodima gladovanja. U periodu kada organizam odmara od varenja hrane on ima priliku da se obnovi.

Ona se takođe može pokrenuti i jednostavnom promenom ishrane, određenom fizičkom aktivnošću, kao i meditacijom.

Ali najpopularniji način za postizanje autofagije je povremeno gladovanje. U periodu gladovanja ne jede se hrana, ali je dozvoljeno konzumiranje vode i nezaslađenih čajeva ili kafe.

Zdravstvene koristi

Smatra se da je autofagija proces koji može podmladiti čitav organizam.

Uz pomoć ovog procesa može doći do smanjenja krvnog pritiska i smanjenja šećera u krvi.

Pored toga zaslužna je i za oslobađanje organizma od slobodnih radikala (oksidativni stres) i za jačanje imuniteta.

A brojna istraživanja potvrđuju da autofagija ima uticaj i u prevenciji od raznih autoimunih bolesti, hroničnih oboljenja, infekcija, pa čak i određenih oblika demencije.

Pokazala se odličnom kod pacijenata koji imaju dijabetes i određene bolesti jetre.

Da li se može autofagijom smršati

Sa autofagijom se može smršati i zbog toga je i postala popularna širom sveta. Mnogi autofagiju koriste kako bi se oslobodili viška kilograma, ali ono što je bitno da biste uspeli da smršate je da budete u kalorijskom deficitu.

Koliko god dugo da vam traje period gladovanja nećete uspeti da smršate ako tokom perioda u kojem smete da jedete niste u kalorijskom deficitu.

Autofagija i vremenski okviri

Najčešće se praktikuje 16:8 način posta. Ovakav način znači da se jede u periodu od 8 sati, a da se u periodu od 16 sati posti, odnosno gladuje. U toku tih 16 sati ulazi i vreme u kom spavate.

Za one koji prvi put žele da isprobaju kako “radi” autofagija preporučuje se kraći post, odnosno 12:12 ili 14:10.

Postoje i duži postovi, onda kada se posti i 18, 20 sati, a pojedinci se odlučuju i na povremeni post u trajanju od 24 ili 48 sati.

Bitno je naći balans i praktikovati post koji prija vama i vašem organizmu.

Za koga NIJE autofagija

Iako je autofagija prirodni proces, postoje osobe koje ne bi trebalo da je praktikuju, a one su:

  • Deca i mladi mlađi od 18 godina
  • Trudnice i porodilje
  • Osobe koje pate od bilo kakvog poremećaja ishrane (anoreksija i bulimija)
  • Osobe sa hroničnim bolestima
  • Osobe koje imaju prepisanu terapiju za hroničnu bolest
  • Osobe sa velikom kalorijskom potrošnjom.