Melatonin: šta je, doziranje i mogući neželjeni efekti

Melatonin je hormon koji prirodno proizvodi telo. Njagova glavna funkcija je da reguliše normalan cirkadijalni ritam, ali takođe promoviše dobru celokupnu funkciju tela i služi kao antioksidans.

Ovaj hormon se proizvodi u epifizi, koja postaje aktivna kada nemamo nikakvu svetlosnu stimulaciju. Uobičajeno je da se melatonin proizvodi samo noću da izazove san. Iz tog razloga, važno je da smanjite sve izvore svetlosti, stimulišući zvuk ili mirise koji mogu pokrenuti vaš metabolizam i smanjiti proizvodnju melatonina. Generalno, proizvodnja melatonina se smanjuje sa godinama, pa su noćne more veoma česte kod starijih osoba.

Iako se prirodno proizvodi u telu, melatonin možete uzimati i kroz suplemente ili lekove, a čak se može naći i kao jedinjenje u nekim namirnicama. Melatonin uvek treba uzimati pod medicinskim nadzorom.

Za šta možete uzeti melatonin

Melatonin je hormon koji ima mnoge zdravstvene prednosti, kao što su:

1. Poboljšajte kvalitet sna

Mnoga istraživanja pokazuju da melatonin može pozitivno uticati na kvalitet sna i može lečiti nesanicu povećanjem ukupnog vremena spavanja i smanjenjem vremena potrebnog da se zaspi. Može se koristiti kod dece i odraslih.

2. Antioksidativno dejstvo

Zbog svojih antioksidativnih svojstava, melatonin se pokazao da jača imuni sistem i leči bolesti povezane sa mentalnim zdravljem i nervnim sistemom.

Melatonin se takođe može savetovati za lečenje glaukoma, retinopatije, makularne degeneracije, migrene, fibromijalgije, Alchajmerove bolesti i ishemije.

Pored toga, studije završene sa ćelijama raka dojke, prostate, endometrijuma i prostate pokazuju da melatonin može poboljašati lečenje raka ili smanjiti neželjene efekte hemoterapije ili zračenja. Međutim, potrebno je više studija na ljudima da bi se dokazala ova korist.

3. Poboljšajte sezonsku depresiju

Sezonski afektivni poremećaj je vrsta poremećaja koji se javlja tokom zime i izaziva simptome kao što su tuga, prekomerna pospanost, povećan apetit i poteškoće u koncentraciji.

Ovaj poremećaj se češće javlja kod ljudi koji žive u regionima gde zima traje dugo. Povezan je sa smanjenom proizvodnjom supstanci koje utiču na raspoloženje i san, poput serotonina i melatonina.

U ovim slučajevima, unos melatonina može pomoći da se reguliše cirkadijalni ritam i poboljšaju simptomi povezani sa sezonskom depresijom.

4. Smanjite želudačnu kiselinu

Melatonin može smanjiti proizvodnju želudačne kiseline i azotnog oksida, što je supstanca koja pokreće sfinkter jednjaka da se opusti (što može smanjiti refluks). Zbog toga se melatonin može koristiti kao pomoć u lečenju ovog stanja, ili tokom blažih napada.

Кako se uzima melatonin

Proizvodnja melatonina postepeno smanjuje prekovremeni rad zbog starosti ili zbog stalnog izlaganja stimulativnom svetlu ili vizuelnim efektima. U ovim slučajevima, melatonin se može konzumirati kao dodatak, bilo samo melatonin ili u kombinaciji sa DHEA. Trebalo bi da se uzima prema uputstvima lekara kako bi vaš san i druge telesne funkcije bili pozitivno pogođeni.

Preporučena doza melatonina može da se kreće od 0,3 mg do 0,5 mg, što je otprilike količina koju proizvodi telo. Suplementi melatonina se prodaju, međutim, u dozama od 1 mg, 1 mg, 2 mg, 3 mg, 5 mg ili 10 mg. Zbog toga treba početi sa nižom dozom (1 mg) i uzimati je 30 minuta pre spavanja. Doziranje se može povećati za 10 mg dnevno, u zavisnosti od saveta vašeg lekara i ciljeva lečenja. Međutim, doze veće od 1 mg mogu povećati rizik od neželjenih efekata.

Ovaj dodatak se može prepisati za lečenje migrene, a češće i nesanice. Upotreba melatonina tokom dana se obično ne preporučuje, jer može poremetiti cirkadijalni ritam. Može učiniti da se osećate veoma pospano tokom dana, ali budni noću, na primer.

Melatonin se takođe može naći u mnogim dodacima ishrani. Ovo bi trebalo da koriste samo osobe starije od 19 godina i treba ih uzimati samo u maksimalnoj koncentraciji od 0,21 mg. Dodaci ishrani koji sadrže melatonin se ne preporučuju ženama koje su trudne ili doje, ili osobama koje obavljaju poslove ili aktivnosti koje zahtevaju veliku koncentraciju (npr. rad teške mašine).

Dobra alternativa za prirodno povećanje koncentracije melatonina u telu je konzumiranje hrane koja doprinosi njegovoj proizvodnji kao što su pirinač od celog zrna pšenice, banane, orasi, pomorandže i spanać.

Mogući neželjeni efekti

Melatonin je prilično siguran dodatak i dobro se podnosi kada se uzima u malim količinama u kratkim vremenskim periodima. Iako su neželjeni efekti obično retki, najčešći su:

  • Umor ili prekomerna pospanost više od jednog dana
  • Nedostatak koncentracije
  • Pogoršanje depresije
  • Glavobolja ili migrena
  • Bol u stomaku ili dijareja
  • Gubitak apetita
  • Razdražljivost, nervoza, anksioznost ili uznemirenost
  • Živopisni snovi ili noćne more
  • Vrtoglavica, slabost ili konfuzija
  • Povećan krvni pritisak
  • Mučnina ili bol u stomaku
  • Čirevi u ustima ili suva usta
  • Dermatitis, plikovi, svrab ili suva koža
  • Bol u grudima, zglobovima ili leđima
  • Žuta koža ili oči
  • Simptomi menopauze, poput talasa vrućine ili noćnog znojenja
  • Urin ili proteini u urinu
  • Dobijanje na težini

Intenzitet ovih neželjenih efekata zavisiće od količine unesenog melatonina. Što je veća doza, veći je rizik od nekih od ovih neželjenih efekata.

Кod dece, suplementacija melatoninom takođe može da izazove epileptične napade, tako da uvek treba da bude praktikovana pod medicinskim nadzorom i uputstvima.

Кo ne bi trebalo da koristi melatonin

Melatonin ne bi trebalo da koriste žene koje su trudne ili doje, ili bilo ko ko je alergičan na melatonin ili bilo koju komponentu dodatka.

Takođe treba izbegavati uzimanje doza preko 1 mg, osim ako vam to nije prepisao lekar, jer možete biti izloženi riziku od razvoja neželjenih efekata.

Melatonin može izazvati dnevnu pospanost, stoga treba da budete oprezni ili izbegavajte aktivnosti poput vožnje, rukovanja teškim mašinama ili učestvovanja u opasnim aktivnostima.

KOMENTARI
0 komentara

Prosledi komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *