Porezom po šećeru, apeluju stručnjaci iz SAD

Šećer je štetan i stvara zavisnost poput alkohola i duvana, pa njegovu upotrebu treba regulisati na sličan način, tvrde američki stručnjaci. Proizvođači hrane i pića odgovaraju da “demonizacija” njihovih proizvoda nije od pomoći.

Pišući za ugledni stručni časopis Nature, Prof. Robert Lustig, pedijatar za kojeg se veruje da je jedan od najvećih svetskih stručnjaka za gojaznost kod dece, predlaže radikalni zaokret u načinu na koji država tretira problem šećera u hrani i piću.

Da li treba uvesti porez na šećer? On i tim njegovih kolega sa Univerziteta Kalifornija poručuju da bi američke vlasti trebalo da razmotre uvođenje poreza na šećer, kao i ograničavanje prodaje slatkiša i slatkih napitaka u delu dana kada se organizuje školska nastava, pa čak i potpunu zabranu prodaje takvih proizvoda deci određenog uzrasta. Razlog je, naravno, zabrinutost zbog količine šećera koju Amerikanci, a naročito deca, unose svakodnevnom ishranom.

Konzumacija šećera na planeti je utrostručena za poslednjih 50 godina. To se dovodi u vezu sa sve većom učestalošću prekomerne gojaznosti u brojnim državama, kao i povećanim rizikom od visokog krvnog pritiska, dijabetesa i drugih bolesti.

Neke evropske zemlje već primenjuju destimulativne namete na nezadravu hranu – Danska i Mađarska uvele su porez na zasićene masti, dok Francuska odnedavno na sličan način obeshrabruje ljubitelje slatkih sokova.

„Šećer ispunjava sve kriterijume za socijalnu intervenciju kakvu su doživeli alkohol i duvan“, kategoričan je Prof. Lustig. On svoj predlog upoređuje sa jednostavnim merama kakve su zabrana pušenja na javnim mestima ili standardizacija erbegova u automobilima, koje su do sada spasile na stotine hiljada života.

Međutim, kao što je to slučaj sa većinom takvih, i ovaj rat se, po rečima Prof. Lustiga, mora pokrenuti na političkoj ravni. „Suočavamo se sa teškom političkom borbom protiv moćnog šećernog lobija“, kaže se u komentaru objavljenom u časopisu Nature.

Iz organizacija koje štite interese proizvođača hrane i pića stižu, pak, apeli da se prestane sa „demonizacijom“ pojedinih sastojaka. Premda tvrde da „prepoznaju breme“ određenih oboljenja koje se dovode u vezu sa nezdreavom hranom, kompanije koje stoje iza popularnih “slatkih proizvoda” ukazuju da su te bolesti životnog stila ipak uzrokovane većim brojem faktora.

Ljudi treba da budu umereni i da se bave fizičkom aktivnošću, podsećaju proizvođači hrane i pića. Prema njihovim rečima, izražena negativna kampanja protiv nekog od sastojaka popularnih proizvoda kupcima može samo da oteža da pronađu realističan pristup svojoj ishrani.

Američki mediji su sa velikom pažnjom ispratili ovaj predlog istraživača sa Univerziteta Kalifornija. Premda uglavnom podržavaju većinu iznetih argumenata, komentari američke javnosti osporovaju uvođenje poreza kao rešenje.