Aktivnija deca imaju bolje ocene

Redovna fizička aktivnost dece nije važna samo za njihov fizički razvoj i zdravlje, već je direktno povezana i sa uspehom u školi i mentalnom „oštrinom“, pokazalo je novo istraživanje holandskih naučnika.

Odavno je poznato da redovna fizička aktivnost ima presudnu dugoročnu ulogu u pravilnom opštem psihofizičkom razvoju deteta. S druge strane, premda je rađeno dosta indikativnih studija, stručnjaci ipak nemaju potpuni konsenzus o tome koliko redovna fizička aktivnost utiče na rezultate koje deca i tinejdžeri postižu u školi.

Istraživači Medicinskog centra Univerziteta VU iz Amsterdama zato su uradili analizu 14 postojećih studija i došli do zaključka da aktivna deca zaista imaju bolje ocene. Konkretnije, ona u proseku postižu bolje rezultate na testovima iz matematike, jezika i na opštim testovima logike i memorije.

Premda nije lako izdvojiti konkretne uzročnike za takav zaključak, pogotovo jer na uspeh deteta u školi mogu da utiču brojni individualni faktori, veruje se da deca koja se „isprazne“ fizičkom aktivnošću jednostavno imaju bolju koncentraciju. Takođe, moguće objašnjenje je i činjenica da fizička aktivnost poboljšava dotok krvi u mozak, što popravlja raspoloženje kod dece i povećava želju za novim saznanjima.

Pritom, kada kažu fizička aktivnost, istraživači ne misle samo na organizovane sportske, već na najraznovrsnije, često i banalne aktivnosti. „Možda je to samo aktivna pauza, da ustanu svakih pola sata i urade nešto. Možda je to dolazak u školu biciklom. Dobar je svaki tip aktivnosti koji vam može pasti na pamet, a ne samo čas fizičkog u školi“, objasnila je dr Amika Sing, jedan od istraživača.

Tu tezu potkrepljuju i ranije studije. Naime, neki opširni radovi koji su uključivali samo podatak o tome da li su deca članovi nekog sportskog tima ili sekcije, nisu mogli da dokažu da ona koja jesu postižu bolje rezultate u školi. S druge strane, metodološki potpunija istraživanja, koja su beležila i konkretne informacije o vremenu i intezitetu vežbanja, pokazala su takvu razliku.

Tim istraživača iz Amsterdama naglašava da je njihov zaključak posebno važan u trenutku kada je u razvijenim zemljama primetan trend da škole smanjuju prioritet organizovanih fizičikih aktivnosti na račun čisto akademskih. Zato pravilan stav o važnosti raznovrsnih fizičkih aktivnosti mora da se neguje i u porodici, upozoravaju autori.

Kako je rađeno istraživanje?

Za potrebe svoje studije, naučnici su pregledali rezultate dva tipa ranije objavljenih naučnih radova. S jedne strane, uzeli su obzir 10 tzv. studija posmatranja. U njima su autori od roditelja i nastavnika, kao i od samih učesnika (učenika i studenata), najpre dobili podatke o tome koliko su fizički aktivni, a zatim su narednih meseci ili godina pratili njihove školske ocene. Ukupna statistika je pokazala da su aktivnija deca bolje prolazila u školi.

Četiri studije bile su komparativnog tipa. Odabravši odgovarajući uzorak, autori su učesnike delili u dve grupe, od kojih je jedna pohađala dodatne oragnizovane aktivnosti. Potom je njihov akademski učinak upoređen sa rezultatima koje je zabeležila kontrolna grupa, u kojoj su bila deca koja nisu imala dodatne časove fizičkog. Tri od ove četiri studije potvrdile su zaključak da dodatna fizička aktivnost ima pozitivan uticaj na ocene.

Imate nedoumice? Postavite pitanje!

Ne ustručavajte se da pitate. Naši stručnjaci su tu da vam pomognu i pruže odgovore za manje od 24 sata. Vaša pitanja su važna!

KOMENTARI

0 komentara

Prosledi komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Sadržaj