Želite da se vaše dete zdravo hrani? Prvo vi…

Svi roditelji žele da njihova deca usvoje navike zdravog života i adekvatne ishrane, ali to ponekad može biti veliki izazov. Nova studija američkih naučnika pokazala je da će se deca zdravije hraniti ukoliko i same majke to rade i tako obezbede pozitivan lični primer.

Studija objavljena u stručnom časopisu American Journal of Clinical Nutrition, samo je jedna od skorijih koja je ispitivala navike u ishrani porodica sa malim primanjima.

Naime, domaćinstvima suočenim sa finansijskim pritiskom znatno je teže da očuvaju navike zdravog života i ishrane među svim članovima, jer su „donosioci odluka“ pod mnogo većim izazovom da na sto donose jeftinu, nezdravu hranu.

Deca se igrajuNaučnici sa Univerziteta Mičigen tvrde da je za majke u domaćinstvima sa malim primanjima, koje žele da se njihova deca zdravo hrane, najbolje da i same usvoje zdrave navike. Takav pristup znatno je efikasniji nego bilo kakva prisila, ucenjivanje ili kažnjavanje dece, a bolji je i od nagrađivanja.

Deca majki koje vaspitavaju primerom pre nego naređivanjem jedu više povrća i, generalno, praktikuju zdraviju ishranu, objašnjava Prof. Šeron Hoer, autor studije. Njena iskustva govore da ako detetu zabranjujete hranu koju odrasli jedu za vreme zajedničkih obroka, možete samo da podstaknete nezdrave navike!

„Majke bi trebalo da prestanu da na silu teraju decu da jedu, ili da im zabranjuju određenu hranu. Za njih je najbolje da jednostavno obezbede okruženje u kojem se nalazi prevashodno zdrava hrana, da i same usvoje izbalansiran plan ishrane, te da ’potajno’ kontrolišu ishranu deteta tako što će unositi manje nezdravhe hrane u kuću“, zaključila je Prof. Hoer.

Kako da vaše dete zdravije jede?

Jedna od najbitnijih stvari koje možete uraditi jeste da ustanovite rutinu po kojoj će vaše dete uvek jesti i užinati u isto vreme u toku dana. Na taj način podstičete optimalan metabolizam deteta i imate bolju kontrolu njegovih obroka.

Pokuđajte da naviknete dete da užina male porcija zdrave hrane, pre svega svežeg voća i povrća, a izbegavajte grickalice ili slatkiše, pogotovo za vreme gledanja TV-a i sličnih, pasivnih aktivnosti.

Nemojte terati dete da po svaku cenu pojede celu porciju, samo jer se vama čini da sada „mora da bude gladno“. Dečji apetit, ukus i potrebe za nutrijentima znatno variraju tokom razvoja, a detetov „instikt“ za hranom uglavnom je nepogrešiv, pod pretpostavkom da prethodno nije „iskvaren“ slatkišima i masnom hranom.

Ukoliko je vaše dete izbirljivo u pogledu hrane, nemojte vikati na njega i prisiljavati ga da jede sve. Ako problem ne možete da rešite razgovorom i igrom, probajte da ga odvedete u super-market ili na pijacu, gde će ga privući boje i mirisi razne hrane, što ga može ohrabriti da proba nešto novo ili hranu koja mu je do tada bila odbojna.