GAPS dijeta: Rešenje za veliki broj zdravstvenih problema

GAPS dijeta, koju je osmislila Dr Nataša Kembl-Mekbrajd, predstavlja pristup ishrani koji se fokusira na obnovu zdravlja creva i poboljšanje opšteg zdravlja. GAPS je akronim za „Gut and Psychology Syndrome“ (psihološko-crevni sindrom) i bazira se na ideji da postoji veza između funkcije creva i mentalnog zdravlja.

Osnovni principi GAPS dijete uključuju eliminaciju štetnih namirnica, kao što su šećeri, rafinisane žitarice i aditivi, dok se istovremeno promoviše konzumacija fermentisane hrane, supe od kostiju i kvalitetnih izvora proteina.

Dr Kembl-Mekbrajd, neurolog i nutricionista, razvila je ovaj pristup u nadi da će pomoći ljudima koji pate od širokog spektra zdravstvenih problema, uključujući autizam, ADHD, dispraksiju, disleksiju, depresiju, anksioznost i šizofreniju.

GAPS dijeta takođe može pomoći kod gastrointestinalnih problema, kao što su sindrom iritabilnog creva, Kronova bolest i celijakija.

GAPS dijeta

Šta je GAPS dijeta?

GAPS dijeta je program ishrane koji se fokusira na poboljšanje zdravlja creva i smanjenje simptoma povezanih sa poremećajima creva i psihološkim stanjima. Ova dijeta se temelji na nekoliko ključnih principa:

Eliminacija štetnih namirnica

GAPS dijeta preporučuje izbegavanje šećera, rafinisanih žitarica, veštačkih aditiva, obrađenih namirnica i mlečnih proizvoda sa visokim sadržajem laktoze. Ove namirnice mogu oštetiti crevnu floru i izazvati upale u telu.

Konzumacija fermentisane hrane

Fermentisane namirnice, kao što su kiseli kupus, kefir i jogurt, bogate su probioticima koji podržavaju zdravu crevnu floru. Redovno unošenje fermentisane hrane može poboljšati varenje i smanjiti simptome povezane sa neravnotežom crevne flore.

Konzumacija kvalitetnih izvora proteina

GAPS dijeta naglašava važnost unošenja proteina iz kvalitetnih izvora, kao što su organsko meso, riba, jaja i koštane supe. Ovi proteini su važni za obnovu crevne barijere i održavanje opšteg zdravlja.

Uvođenje hrane postepeno

GAPS dijeta se sprovodi kroz šest faza, od uvodne dijete do potpune GAPS dijete. Svaka faza uvodi nove namirnice i koncepte kako bi se olakšala adaptacija organizma i postigli optimalni rezultati.

GAPS piramida namirnica koje se konzumiraju

GAPS piramida – Namirnice koje su preporučene u dijeti i količina konzumiranja

Kako GAPS dijeta funkcioniše?

GAPS dijeta funkcioniše tako što cilja neravnotežu crevne flore i pomaže u obnovi crevne barijere. Proces obnavljanja creva i poboljšanja zdravlja kroz GAPS dijetu odvija se u nekoliko koraka:

Eliminacija štetnih bakterija i toksina

Kroz eliminaciju štetnih namirnica i unošenje kvalitetnih izvora proteina, GAPS dijeta pomaže u smanjenju populacije štetnih bakterija u crevima. Ovo smanjuje toksine koje te bakterije proizvode i oslobađaju u krvotok.

Podrška zdravoj crevnoj flori

Unošenjem fermentisane hrane bogate probioticima, GAPS dijeta podstiče rast korisnih bakterija u crevima. Ove bakterije poboljšavaju varenje, smanjuju upale i jačaju imuni sistem.

Obnova crevne barijere

GAPS dijeta naglašava važnost supa od kostiju i kvalitetnih izvora proteina za obnovu oštećene crevne barijere. Creva se sastoje od jednog sloja ćelija koje sprečavaju prolazak toksina i nesvarenih čestica hrane u krvotok. Oštećena crevna barijera dopušta prolazak ovih štetnih materija, što može dovesti do upale, alergijskih reakcija i autoimunih oboljenja.

Poboljšanje mentalnog zdravlja

S obzirom na to da postoji jaka veza između zdravlja creva i mentalnog zdravlja, GAPS dijeta može imati pozitivan uticaj na emocionalnu stabilnost i kognitivne funkcije. Obnavljanjem crevne barijere i smanjenjem toksina koji dospevaju u krvotok, GAPS dijeta može doprineti smanjenju simptoma povezanih sa psihološkim stanjima, kao što su depresija, anksioznost i autizam.

Stanja kod kojih pomaže GAPS dijeta

Faze GAPS dijete

GAPS dijeta se sprovodi kroz šest faza, od uvodne dijete do potpune GAPS dijete. Svaka faza uvodi nove namirnice i koncepte kako bi se olakšala adaptacija organizma i postigli optimalni rezultati. Faze GAPS dijete uključuju:

Faza 1 – Uvodna dijeta:

U prvoj fazi, konzumacija se ograničava na koštane supe, kuvano povrće, kuvano meso i probiotičke napitke (npr. kefir). Ova faza je dizajnirana da pruži crevima vreme da se oporave i započne proces obnavljanja.

Faza 2:

U drugoj fazi, uvode se kuvana jaja, fermentisane povrtne sokove i kisele krastavce. Ove namirnice dodatno podržavaju zdravu crevnu floru i obnovu crevne barijere.

Faza 3:

U trećoj fazi, dodaju se avokado, palačinke od orašastih plodova, sveže povrće i voće. Ova faza pomaže u obnavljanju raznovrsnosti crevne flore i poboljšava varenje.

Faza 4:

U četvrtoj fazi, uvode se pečene i kuvane namirnice, uključujući pečeno meso, ribu i povrće. Takođe se dodaju hladno ceđeno maslinovo ulje i kokosovo ulje. Ova faza podržava imuni sistem i povećava unos kalorija i hranljivih materija.

Faza 5:

U petoj fazi, dodaju se sirovo povrće, voće i med. Ova faza poboljšava funkciju creva i pomaže u održavanju zdrave ravnoteže crevne flore.

Faza 6 – Potpuna GAPS dijeta:

U šestoj fazi, cilj je održavanje zdrave ishrane i unošenje širokog spektra namirnica koje podržavaju zdravlje creva. Potpuna GAPS dijeta uključuje sve namirnice iz prethodnih faza, kao i sveže mlečne proizvode, orašaste plodove, semenke i med. Ova faza traje dok osoba ne oseti poboljšanje simptoma i zdravlje creva se stabilizuje.

. . .

Radi bolje preglednosti, pogledajte sledeću tabelu:

FazaNamirnice
Faza 1Kuvani povrće, domaći mesni bujoni, kuvano meso, domaći jogurt, kefir, kiseli kupus i čaj od đumbira
Faza 2Sve iz Faze 1, plus jaja, kuvane životinjske masti, kisele pavlake, orašasti puteri i domaći ghee
Faza 3Sve iz Faze 2, plus avokado, tikvice, sveže povrće i voće, med, sveže bilje i beli luk
Faza 4Sve iz Faze 3, plus pečeno meso, riba, školjke, sveže ceđeni sokovi, hladno ceđeno maslinovo ulje i kokosovo ulje
Faza 5Sve iz Faze 4, plus sirovo povrće, suvo voće, medeno vino, sušeno meso i prirodni sokovi od grožđa i šljive
Potpuna GAPS dijetaSve iz Faze 5, plus integralne žitarice, mahunarke, krompir, slatki krompir i ostale namirnice bez glutena

. . .

Svedočanstva i studije o GAPS dijeti

Svedočanstva o uspehu:

Mnogi pojedinci koji su pratili GAPS dijetu izvestili su o poboljšanju simptoma i opštem zdravlju. Neki od uspeha uključuju:

  • Poboljšanje simptoma autizma kod dece, uključujući bolju socijalnu interakciju i komunikaciju.
  • Smanjenje simptoma anksioznosti i depresije kod odraslih osoba.
  • Poboljšanje gastrointestinalnih simptoma, kao što su nadutost, dijareja i zatvor.
  • Poboljšanje stanja kože, uključujući ekcem, psorijazu i akne.

Naučne studije

Trenutno, naučnih studija koje direktno podržavaju ili osporavaju GAPS dijetu nema u velikom broju. Većina istraživanja o GAPS dijeti je anegdotske prirode i zasnovana na svedočanstvima pojedinaca koji su je pratili. Međutim, neka istraživanja podržavaju ideju da zdravlje creva utiče na mentalno zdravlje i da poboljšanje crevne flore može imati pozitivan uticaj na različite zdravstvene probleme.

  • Studije su pokazale da postoji veza između neravnoteže crevne flore i poremećaja kao što su autizam, anksioznost i depresija. To podržava osnovnu premisu GAPS dijete o povezanosti creva i psihološkog stanja.
  • Istraživanja o probioticima i fermentisanoj hrani pokazala su da ove namirnice mogu poboljšati zdravlje creva, smanjiti upale i podržati imuni sistem, što je u skladu sa preporukama GAPS dijete.

Iako GAPS dijeta nije široko prihvaćena u medicinskoj zajednici, mnogi pojedinci su izvestili o pozitivnim rezultatima nakon praćenja dijete. Više istraživanja je potrebno kako bi se utvrdila naučna osnova za GAPS dijetu i njen potencijal za poboljšanje različitih zdravstvenih problema.

Recepti i ideje za obroke

Evo nekoliko recepata i ideja za obroke koji odgovaraju GAPS dijeti, uključujući doručak, ručak, večeru i međuobroke.

Doručak:

GAPS palačinke

Pomešajte 1 šolju mlevenih badema, 3 jaja, 1/4 šolje meda, 1 kašičicu vanile i prstohvat soli. Pecite palačinke na srednje jakoj vatri u tavi sa malo kokosovog ulja.

Avokado i jaje na kriškama povrća

Izgnječite pola avokada i pomešajte ga sa malo limunovog soka i soli. Namažite avokado na kriške svežeg povrća (kao što su krastavci ili celer) i prekrijte kuvanim jajima, isečenim na četvrtine.

Ručak:

Piletina sa povrćem i koštanom supom

Dinstajte iseckanu piletinu i povrće (kao što su šargarepa, brokoli i tikvice) u tavi sa malo maslaca ili kokosovog ulja. Dodajte 1 šolju koštane supe, pokrijte i kuvajte na laganoj vatri dok povrće ne omekša.

Losos sa kuvanim zelenim povrćem

Pecite filete lososa u rerni na 180°C oko 12-15 minuta. Poslužite uz kuvano zeleno povrće (kao što su zelena salata, spanać ili blitva) preliveno maslinovim uljem i limunovim sokom.

Večera:

Gulaš od povrća i mesa

U velikom loncu, propržite iseckano meso (kao što je govedina, jagnjetina ili piletina) sa lukom, belim lukom, šargarepom i celerom. Dodajte 2 šolje koštane supe i kuvajte na laganoj vatri dok meso ne omekša. Dodajte seckani paradajz, tikvice, brokoli i kuvajte još 15 minuta. Začinite solju, biberom i svežim biljem po želji. [FOTOGRAFIJA: Gulaš od povrća i mesa]

Krem supa od brokolija i karfiola

U velikom loncu, kuvajte brokoli i karfiol u koštanom supu dokne omekšaju. Izblendajte povrće zajedno sa supom kako biste dobili kremastu teksturu. Vratite supu u lonac i dodajte malo maslaca, soli i bibera. Kuvajte još nekoliko minuta na laganoj vatri, a zatim poslužite uz sveže seckani peršun ili vlašac.

Međuobroci:

Kiselie krastavci i kiseli kupus

Poslužite kisele krastavce i kiseli kupus kao zdrav međuobrok bogat probioticima. Možete ih kombinovati sa malo sirovog sira ili kuvanih jaja za dodatne proteine.

Smoothie sa bobicama i avokadom

U blenderu, kombinujte 1 šolju smrznutih bobičastog voća, pola avokada, 1 šolju koštane supe ili vode i 1 kašiku meda. Blendajte dok ne dobijete glatku teksturu. Ovaj smoothie je odličan izvor vitamina, minerala i zdravih masti.

. . .

Ovi recepti su samo neki od mnogih obroka koje možete kreirati dok pratite GAPS dijetu. Poanta je eksperimentisati sa različitim kombinacijama dozvoljenih namirnica i pronaći obroke koji vam prijaju i odgovaraju vašem ukusu.

Saveti za uspešno sprovođenje GAPS dijete

Evo nekoliko praktičnih saveta i strategija koji će vam pomoći da uspešno sprovedete GAPS dijetu:

Planiranje obroka

Unapred planirajte svoje obroke za celu nedelju kako biste osigurali da uvek imate sve potrebne sastojke i pripremljene obroke. Ovo će vam pomoći da izbegnete neplanirane obroke i grickalice koje nisu u skladu sa GAPS dijetom.

Kupovina namirnica

Napravite detaljan spisak namirnica pre odlaska u prodavnicu. Fokusirajte se na sveže, organsko voće i povrće, kvalitetno meso i ribu, kao i probiotičke namirnice poput fermentisanog povrća i kefira. Izbegavajte obrađene namirnice i šećere koji nisu dozvoljeni u GAPS dijeti.

Priprema hrane unapred

Kuvajte veće količine hrane, kao što su koštane supe, gulaši ili kremaste supe, koje možete čuvati u frižideru ili zamrzivaču za kasnije obroke. Ovo će vam uštedeti vreme tokom nedelje i osigurati da uvek imate GAPS-friendly obrok na raspolaganju.

Eksperimentišite sa receptima

Ne bojte se eksperimentisati sa različitim kombinacijama dozvoljenih namirnica kako biste pronašli obroke koji vam prijaju i zadovoljavaju vaš ukus. Postoji mnogo kreativnih recepata koji su u skladu sa GAPS dijetom, pa se ohrabrite da ih istražite i isprobate.

Učite o fermentaciji hrane

Fermentisana hrana je ključni deo GAPS dijete, zbog čega je važno naučiti kako da pripremate fermentisane namirnice kod kuće. Ovo uključuje kiseli kupus, kefir, kombuču i druge probiotičke namirnice.

Budite strpljivi i prilagodljivi

Sprovođenje GAPS dijete može biti izazovno, posebno u početku. Budite strpljivi i prilagodljivi dok se vaše telo navikava na nove namirnice i način ishrane. Pratite svoje telo i prilagođavajte dijetu prema svojim potrebama i reakcijama na različite namirnice.

Pronađite podršku

Pridružite se online grupama koje se bave GAPS dijetom kako biste razmenjivali iskustva, savete i podršku sa drugima koji prolaze kroz isti proces. Ove grupe mogu biti veoma korisne za razumevanje izazova i postizanje uspeha u sprovođenju dijete.

Dnevnik ishrane

Vođenje dnevnika ishrane može vam pomoći da bolje razumete kako vaše telo reaguje na različite namirnice i da pratite svoj napredak tokom GAPS dijete. Zabeležite sve što jedete, kao i sve simptome ili promene koje primetite u vezi sa svojim zdravljem.

Hidrirajte se

Tokom GAPS dijete, važno je unositi dovoljno tečnosti kako biste podržali procese detoksikacije i obnove crevne flore. Pijte dovoljno vode i biljnih čajeva tokom dana, a takođe možete uključiti i domaće kostane supe koje su bogate mineralima.

Odmor i opuštanje

Obezbedite sebi dovoljno odmora i opuštanja tokom GAPS dijete kako biste podržali svoje telo u procesu obnavljanja i isceljenja. Praktikujte tehniku dubokog disanja, meditaciju, šetnje u prirodi ili druge aktivnosti koje vam pomažu da se opustite i oslobodite stresa.

. . .

Prateći ove savete i strategije, lakše ćete se prilagoditi GAPS dijeti i postići željene rezultate. Imajte na umu da je svako iskustvo individualno i da će se rezultati razlikovati od osobe do osobe. Najvažnije je slušati svoje telo i prilagođavati dijetu prema svojim potrebama i reakcijama na različite namirnice.

GAPS dijeta i deca

GAPS dijeta može imati pozitivan uticaj na decu koja se suočavaju sa različitim zdravstvenim problemima, uključujući autizam, ADHD, alergije, astmu, disleksiju i druge neurološke i imunološke probleme. Mnogi roditelji i stručnjaci za ishranu smatraju da GAPS dijeta može pomoći u poboljšanju simptoma ovih stanja tako što će obnoviti ravnotežu crevne flore i smanjiti upale u telu.

Evo nekoliko saveta i preporuka za prilagođavanje GAPS dijete deci i uključivanje celokupne porodice u zdrave navike ishrane:

1. Postupno uvođenje

Kada uvodite GAPS dijetu kod dece, važno je to učiniti postepeno kako bi se deca privikla na promene u ishrani. Počnite sa uvođenjem nekoliko dozvoljenih namirnica, a zatim postepeno eliminišite zabranjene namirnice iz njihove ishrane.

2. Prilagođavanje recepata

Prilagodite recepte tako da odgovaraju ukusu i potrebama vaše dece. Na primer, ako vaše dete voli voće, eksperimentišite sa različitim voćnim salatama ili smoothijima. Ako dete više preferira povrće, pokušajte sa različitim povrtnim jelima, supama ili čorbama.

3. Edukacija

Obrazujte svoju decu o važnosti zdrave ishrane i objasnite im zašto je GAPS dijeta korisna za njihovo zdravlje. Deca će biti više motivisana da se pridržavaju dijete ako razumeju razloge iza toga.

4. Uključivanje cele porodice

Kako biste olakšali prilagođavanje GAPS dijete, uključite celu porodicu u zdrave navike ishrane. Time ćete pokazati deci da je zdrava ishrana važna za sve članove porodice, a ne samo za njih.

5. Kreativnost u pripremi obroka

Budite kreativni u pripremi obroka kako biste učinili hranu privlačnijom i zabavnijom za decu. Na primer, možete napraviti zdrave verzije njihovih omiljenih jela ili koristiti oblikovane kalupe za pripremu povrća i voća.

6. Podrška i ohrabrivanje

Deca će se verovatno suočiti sa izazovima prilikom prilagođavanja GAPS dijeti. Pružite im podršku i ohrabrite ih da ostanu dosledni i istraju u svojim naporima.

7. Snalaženje u socijalnim situacijama

Deca koja se pridržavaju GAPS dijete mogu se osećati izolovano u socijalnim situacijama gde su hrana i piće uobičajeni. Razgovarajte sa svojom decom o načinima na koje mogu odbiti hranu koja im ne odgovara i ponudite im alternative koje mogu poneti sa sobom na druženja i proslave.

8. Praćenje napretka

Redovno pratite napredak vašeg deteta tokom GAPS dijete i beležite sve promene u njihovom zdravstvenom stanju, ponašanju i raspoloženju. Ove informacije mogu vam pomoći da pratite uspeh dijete i prilagodite je prema potrebama vašeg deteta.

9. Konsultacija sa stručnjacima

Ako imate bilo kakvih pitanja ili nedoumica u vezi sa GAPS dijetom i vašim detetom, konsultujte se sa stručnjacima za ishranu, lekarima ili terapeutima koji su upoznati sa GAPS dijetom. Oni vam mogu pružiti savete i smernice kako da najbolje prilagodite dijetu potrebama vašeg deteta.

. . .

Uključivanjem GAPS dijete u život vaše dece, možete im pomoći da poboljšaju svoje zdravlje i prevaziđu izazove povezane sa određenim zdravstvenim stanjima. Kroz podršku, edukaciju i prilagođavanje dijete njihovim potrebama i životnom okruženju, olakšaćete im proces prilagođavanja i postizanja uspeha u sprovođenju GAPS dijete.

Zaključak

GAPS dijeta, osmišljena od strane Dr. Nataše Kembl-Mekbrajd, ima za cilj da poboljša zdravlje creva i time posredno utiče na poboljšanje mnogih zdravstvenih problema, uključujući neurološke i imunološke poremećaje. Dijeta se sastoji od šest faza, sa postepenim uvođenjem namirnica koje doprinose obnovi crevne flore i barijere.

Tokom ovog članka, istražili smo osnove GAPS dijete, njen način delovanja, faze, svedočanstva i naučne studije koje podržavaju ili osporavaju dijetu. Takođe smo podelili savete i preporuke za sprovođenje GAPS dijete, kako za odrasle, tako i za decu, kao i resurse gde možete potražiti pomoć i podršku.

Važno je napomenuti da je prilagođavanje GAPS dijete prema individualnim potrebama ključno za uspeh. Svako ima jedinstvene zdravstvene potrebe i različite reakcije na promene u ishrani. Stoga je bitno da se informišete, istražujete i konsultujete sa stručnjacima kako biste prilagodili dijetu svojim potrebama i postigli najbolje moguće rezultate.

Podstičemo vas da nastavite sa istraživanjem GAPS dijete i donosite informisane odluke o svom zdravlju i ishrani. Vaš put ka boljem zdravlju može početi sa promenama koje GAPS dijeta može da ponudi, ali je najvažnije da slušate svoje telo i radite ono što je najbolje za vas.

Povezani članci

Imate pitanje u vezi ove teme?

Postavite ga na dnu stranice – odgovor stiže u roku od 24 sata.

KOMENTARI

0 komentara

Prosledi komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Sadržaj