Bolesti bubrega: 10 važnih pravila za zdravlje bubrega

Bubrezi su jedan od najvažnijih organa i mnogo je bitnih funkcija koje obavljaju u organizmu. Ubrzan način života i nezdrave navike koje on donosi, imaju loš uticaj na njihovo zdravlje tako da su bolesti bubrega sve češće. Međutim, malim životnim promenama možete višestruko pomoći zdravlju svojih bubrega i smanjiti rizik od njihovog oboljevanja.

Najčešće bolesti bubrega

Funkcija bubrega je filtriranje krvi od otpadnih materija i vode, stvaranje hormona, absorbcija minerala i neutralisanje kiselina. Bubrezi luče hormone važne za sintezu crvenih krvnih zrnaca i regulišu količinu kalcijuma, kalijuma, natrijuma i fosfora u organizmu. Najčešće bolesti bubrega su: upale mokraćnih puteva, ciste, kamenci i tumori.

Simptomi bolesti bubrega su:

  • promene u boji i količini urina,
  • otečenost zglobova i lica,
  • mučnina,
  • osip,
  • loš ukus u ustima,
  • anemija.

U slučaju da imate duže od 3-4 dana spomenute simptome, obavezno posetite lekara radi provere zdravlja bubrega.

Navike koje nam mogu pomoći da smanjimo rizik od bolesti bubrega

Purini: povećavaju rizik od bolesti bubrega

Namirnice bogate purinima loše utiču na zdravlje bubrega stvarajući prevelike količine mokraćne kiseline koju bubrezi ne uspevaju da neutrališu, sto dovodi do stvaranja bubrežnog kamenca. Namirnice bogate purinima su:

  • crveno meso,
  • mast i zasićene masnoće,
  • iznutrice,
  • mesne prerađevine,
  • sardine u ulju i sušena riba,
  • pasulj, grašak,
  • čokolada,
  • šećer.

Naravno, ove namirnice su ujedno i najveći izvor belančevina koje su nam neophode za zdravlje celog organizma. Kako onda da očuvamo zdravlje bubrega, izbegnemo stvaranje bubrežnog kamenca a da pritom ne narušimo zdravlje smanjenjem unosa belančevina? Vrlo jednostavno, ove namirnice u većoj meri možemo zameniti unosom povrća i kontrolisanim unosom orašastih plodova.

Namirnice sa dosta soli

Namirnice sa dosta soli primoravaju bubrege na prekomerni rad kako bi se oslobodili viška natrijuma koji se, naravno, nalazi u soli. Tako dolazi do zadržavanja više vode u organizmu što je jedan od okidača visokog krvnog pritiska.

Da bi izbegli ove komplikacije: ne solite preterano hranu, izbegavajte brzu hranu, mesne prerađevine i slane grickalice.

Namirnice sa dosta kalijuma

Namirnice sa dosta kalijuma u većim količinama negativno utiču na zdravlje bubrega. Visok kalijum u krvi izaziva:

  • slabost misića,
  • usporen puls i
  • poremećaj srčanog ritma.

U svakom slučaju bitno je da pazite na unos kalijuma, a ako imate problema sa bubrezima trebali bi unos kalijuma svesti na minimum.

Namirnice bogate kalijumom:

  • banana,
  • pomorandža,
  • dinja,
  • orašasti plodovi,
  • pasulj i
  • paradaiz.

Takođe izbegavati punomasne mlečne proizvode, umereno koristiti proizvode od obranog mleka.

Za dobro zdravlje bubrega obavezno izbaciti iz ishrane kalijumove soli koje su jednako nezdrava zamena za so.

Namirnice bogate fosforom

Namirnice bogate fosforom takođe treba kontrolisano koristiti u slučaju disfunkcije bubrega jer može dođi do preteranog taloženja fosfora u krvi što dovodi do bolova u kostima i mišićima pa čak i bolesti srca.

Namirnice bogate fosforom su:

  • riba
  • meso
  • semenke
  • sir
  • orašasti plodovi

Za očuvanje zdravlja bubrega preporučljiv je umeren unos ovih namirnica i zdravim osobama.

Voda + 9 top namirnica za zdravlje bubrega

Najbolje namirnice koje su prirodni lek za bubrege i treba ih uvrstiti u svakodnevnu ishranu:

  • obična voda (ne preterivati sa mineralnom)
  • crvena paprika
  • karfiol
  • kupus
  • crveni luk
  • beli luk
  • brusnice
  • borovnice
  • maslinovo ulje
  • jabuke.

Tablete protiv bolova

Dužim nekontrolisanim uzimanjem tableta za bolove možete ugroziti zdravlje svojih bubrega. Zato tablete za bolove uzimajte isključivo po preporuci lekara i u preporučenoj dozi. Pokusajte da bolove smanjite nekim prirodnim lekom da bi sto manje izlagali bubrege štetnom uticaju ovih farmakoloških sredstava.

Alkohol

Konstantan unos veće količine alkohola nepopravljivo šteti zdravlju bubrega. Alkohol dovodi do dehidracije što bubrezima otežava rad, takođe podiže krvni pritisak što je ogroman stres za bubrege jer moraju više da rade.

Unos vode: važan faktor u sprečavanju bolesti bubrega

Uzimajte najmanje 8 čaša vode dnevno i vaše telo će vam biti zahvalno a bubrezi zdravi. Dovoljan unos vode pomaže bubrezima da lakše oslobode telo od toksina, otpada i viška tečnosti.

Redovna kontrola šećera u krvi i krvnog pritiska

Ovo je jako bitna stavka za očuvanje zdravlja bubrega. Ranim otkrivanjem anomalija u visini krvnog pritiska i šećera u krvi i pravovremenim lečenjem sprečićete bolesti bubrega i prestanak njihove funkcije.

Vežbanje

Redovnim umerenim vežbanjem, pored zdrave ishrane sprečićete dobijanje prekomerne telesne težine i visok krvni pritisak. Tako ćete višestruko pomoći zdravlju svojih bubrega.

Saveti za zdravlje bubrega

  • budite fizički aktivni
  • redovno kontrolišite šećer u krvi
  • redovno kontrolišite krvni pritisak
  • hranite se pravilno
  • uzimajte dovoljno tečnosti
  • ne uzimajte lekove na svoju ruku

Autor I. Stošić
Urednica sajta: lekovitoizdravo.com

KOMENTARI
0 komentara

Prosledi komentar

You have to agree to the comment policy.